Blog #17: Een reflectie op een onverwachte reputatie

Tijdens onze laatste studiedag werd ons gevraagd: Wat zijn de kansen en bedreigingen voor onze school? Toen ik digitale geletterdheid noemde (waar omgaan met AI ondervalt) als een grote kans en mogelijke bedreiging voor het onderwijs, ging er een algemene zucht door de aula van : “Ach, daar heb je het AI-mannetje weer.” Ik glimlachte, maar vanbinnen begon ik me af te vragen: Is dit een compliment, of een soort kritiek? Hoe ben ik in deze rol terechtgekomen, en wat betekent dit voor mij?

Dit moment zette me aan het denken, maar ook aan het kijken naar hoe AI het onderwijs kan veranderen. Wat zegt het over ons vak dat ik bekend sta als het AI-mannetje? En wat betekent dit voor mijn toekomst?


Onderwijs en AI: Wat houdt ons tegen?

Laten we eerlijk zijn: veranderingen in het onderwijs worden niet altijd snel omarmd. Nieuwe technologieën zoals AI maken mensen vaak nieuwsgierig, maar ook onzeker. “Het is weer zoiets nieuws,” hoor je dan. Of: “Straks worden we overbodig door robots.” Deze reacties zijn logisch, maar meestal niet terecht. AI is er niet om docenten te vervangen, maar wel om te helpen. Tegelijkertijd is het waar dat docenten die niets met technologie doen, het steeds moeilijker krijgen om bij te blijven.

Denk aan twee docenten: de een gebruikt AI om lessen op maat te maken, de ander blijft vasthouden aan oude methodes. Wie heeft meer impact en zicht op zijn leerlingen? Het verschil is (voormij) duidelijk. Toch houden veel mensen vast aan het oude, vaak uit angst of onbekendheid. Hoe doorbreken we dat?

Het probleem zit deels in hoe we kijken naar innovatie. Nieuwe technologie lijkt vaak ingewikkeld of alleen voor “nerds”. Dat moet veranderen. Digitale geletterdheid hoort bij het basispakket van elke docent. Het moet net zo normaal worden als lesgeven zelf.


Mijn eigen rol: Waar wil ik naartoe?

Terug naar mezelf. Het feit dat ik nu het ‘AI-mannetje’ ben, voelt een beetje dubbel. Het is leuk dat mensen me met AI associëren, maar het roept ook vragen op. Is dit de richting waarin ik wil groeien? En hoe ziet mijn werkplek eruit in een toekomst met steeds meer AI?

Ik zie mijn rol als docent veranderen. In plaats van alleen kennis overdragen, word ik meer een begeleider in een digitale wereld. Maar om dat goed te doen, moet ik blijven leren. Een digitale coach worden is niet iets wat je één keer doet; het is een doorlopend proces. Hoe kan ik anderen inspireren als ik zelf stil blijf staan?

Ik vraag me ook af: Hoe zorg ik dat AI niet alleen míj helpt, maar ook mijn collega’s? Hoe kan ik hen laten zien wat AI voor hen kan betekenen? Misschien door praktische trainingen te geven. Geen lange theoretische verhalen, maar eenvoudige workshops waarin docenten zelf ervaren hoe AI hun werk makkelijker maakt. Bijvoorbeeld voor planning, gepersonaliseerde lessen of betere feedback.


AI en de toekomst: Wat kunnen we verwachten?

Onlangs hoorde ik dat Trump 500 miljard dollar gaat investeren in AI in de VS. Dat is enorm. Het laat zien hoe serieus dit wordt genomen. Hier in Europa en Nederland moeten we die urgentie ook voelen, anders lopen we achter. Het gaat er niet om óf AI het onderwijs verandert, maar hoe wij die verandering vormgeven.

Hoe zie ik de toekomst? Een werkplek waar digitale geletterdheid gewoon bij het dagelijks werk hoort. Waar digitale tools niet meer “extra” zijn, maar een standaard onderdeel van hoe we lesgeven. Maar ook een werkplek waar iedereen zich comfortabel voelt met technologie. Dat betekent dat we nu moeten investeren in trainingen en begeleiding. AI mag geen speeltje zijn voor een paar “technische” mensen, het moet iets voor iedereen worden.

Om daarop voorbereid te zijn, wil ik blijven leren. Ik zie kansen in cursussen over digitale vernieuwing, leiderschap en AI. Maar belangrijker nog: ik wil leren hoe ik anderen hierin mee kan nemen. Hoe ik kan motiveren en inspireren. Want digitale geletterdheid wordt steeds belangrijker – en we moeten zorgen dat iedereen mee kan doen.


Reflectie: En jij?

Dit is niet alleen mijn verhaal, maar ook een uitnodiging aan jou. Waar sta jij in deze verandering? Ben jij klaar om je studenten te helpen in een wereld die steeds meer digitaal wordt? Of voel je je soms overweldigd door alle nieuwe ontwikkelingen?

Het is oké om niet alles te weten. Maar het is wel belangrijk om te blijven leren. Begin klein. Probeer iets nieuws. En blijf ontdekken. Want uiteindelijk gaat het niet om de technologie, maar om wat we ermee doen. Samen kunnen we een toekomst bouwen waarin AI geen doel op zich is, maar een hulpmiddel om het beste uit onszelf en onze leerlingen te halen. Blijf investeren in je digitalegeletterdheid.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!