“AI in het Onderwijs: Pionieren, Inspireren en Vooruitkijken”

Tijd voor een nieuwe blog!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste blog schreef. Het leek me hoog tijd om weer eens in de pen/pc te klimmen. Allereerst wil ik zowel nieuwe als trouwe lezers een prachtig en inspirerend nieuwjaar toewensen. Moge 2025 een jaar vol groei, innovatie en (AI-)inspiratie zijn voor iedereen!

Reflectie op mijn stilte

De reden dat ik de afgelopen tijd minder heb geschreven, heeft meerdere lagen. Ten eerste geniet ik enorm van de ontwikkelingen die andere pioniers in de AI-wereld maken, zeker in het onderwijs. Het is fascinerend om te zien hoe ver sommigen al zijn, en ik leer veel door deze innovaties te volgen en hun trajecten mee te beleven. Tegelijkertijd voelt het soms alsof ik zelf minder inbreng heb, juist omdat ik al langere tijd actief ben op het snijvlak van AI en onderwijs.

Het gesprek aangaan met collega’s die nog niet vertrouwd zijn met AI, of die zich er nog niet bewust van zijn wat het kan betekenen, voelt soms als een uitdaging. Niet iedereen ziet de mogelijkheden, de gevaren of de toekomstscenario’s die AI met zich meebrengt. Toch blijft dit gesprek cruciaal – voor onze leerlingen, voor onszelf als docenten en voor de toekomst van het onderwijs.

Een inspirerende sessie met collega’s

Onlangs heb ik een kleine groep collega’s meegenomen in een AI-tool en samen gekeken naar de impact die deze technologie op ons werk kan hebben. Het was een interessante ervaring, en de reacties waren verrassend, variërend van humor tot serieuze bezorgdheid:

  • “Wat doen we hier nog? Kunnen we niet beter inpakken?”
  • “Kan ik nu alvast met pensioen?”
  • “Waarom weten we hier niet meer van?”
  • “Dit verandert echt alles.”
  • “Hoe kunnen we dit veilig en eerlijk inzetten?”

Deze uitspraken benadrukken hoe belangrijk het is om kennis van AI in het onderwijs te vergroten. Het gaat niet alleen om technologie leren begrijpen, maar ook om onze leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op een toekomst waarin AI een grote rol speelt. En niet te vergeten: om ons eigen werk efficiënter en productiever te maken.

Een bredere verantwoordelijkheid

De uitdaging reikt verder dan het niveau van docenten alleen. Ook op bestuurs- en managementniveau moeten de juiste stappen gezet worden. Wat doe je als MT of bestuur om je organisatie ‘AI-proof’ te maken? Kies je ervoor om te pionieren en proactief mee te spelen? Of wacht je af, verschuil je je achter dooddoeners zoals: “Wat mag er AVG-technisch?” of “Is AI wel eerlijk?”

Dit soort vragen verdienen een serieuze discussie. Het is belangrijk om niet achter te blijven terwijl andere landen volop inzetten op AI en hun voorsprong vergroten.

Mijn hoop voor dit jaar

In 2025 hoop ik veel te experimenteren met AI, zowel binnen als buiten het onderwijs. Ik wil blijven ontdekken wat deze technologie voor ons kan betekenen – als mens, als professional en als maatschappij. Tegelijkertijd hoop ik anderen te inspireren om ook pionier te worden in het avontuur dat AI heet.

Voor iedereen die deze blog leest: ik wens je een inspirerend jaar vol nieuwe mogelijkheden en ontdekkingen. Laten we samen leren, groeien en innoveren, zodat we niet alleen het onderwijs, maar ook de wereld een stukje mooier maken. Veel pioniersplezier gewenst!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!