Blog #8 Het wordt steeds uitdagender om in discussie te gaan met studenten.

Als docent ervaar je waarschijnlijk regelmatig de frustratie van het proberen te discussiëren met studenten die vasthouden aan hun eigen overtuigingen en weigeren feiten te accepteren. Dit fenomeen lijkt zich de laatste jaren steeds vaker voor te doen, mede door de invloed van internet en de sociale media. In dit artikel geef ik je drie tips om hier als docent effectief mee om te gaan.


1. CREËER EEN OPEN EN VEILIGE LEEROMGEVING

Een van de belangrijkste aspecten bij het omgaan met studenten die hun eigen gelijk zoeken, is het creëren van een open en veilige leeromgeving. Studenten moeten zich vrij voelen om hun mening te uiten zonder angst voor veroordeling of afwijzing. Door een tolerant klimaat te bevorderen waarin verschillende opvattingen worden gerespecteerd, moedig je studenten aan om open te staan voor nieuwe ideeën en feitelijke informatie.


2. STIMULEER KRITISCH DENKEN

Het ontwikkelen van kritisch denken bij studenten kan hen helpen om de waarde van feitelijke informatie in te zien en hun eigen overtuigingen kritisch te onderzoeken. Moedig studenten aan om vragen te stellen, bewijs te evalueren en alternatieve perspectieven te overwegen. Door hen de vaardigheden aan te leren om goed gestructureerde argumenten op te bouwen en te analyseren, help je hen om open te staan voor feiten en bewijsmateriaal.


3. INTRODUCEER INFORMATIE-GELETTERDHEID

In de wereld van vandaag, waarin informatie gemakkelijk toegankelijk is via het internet, is het essentieel dat studenten leren hoe ze kritisch kunnen omgaan met bronnen en informatie kunnen verifiëren. Door het introduceren van informatie-geletterdheid in je lesprogramma, geef je studenten de tools om onderscheid te maken tussen betrouwbare bronnen en nepnieuws. Leer hen hoe ze bronnen moeten evalueren op basis van relevantie, betrouwbaarheid en actualiteit.


CONCLUSIE

Het is als docent steeds uitdagender geworden om in discussie te gaan met studenten die vasthouden aan hun eigen gelijk en feitelijke informatie negeren. Echter, door middel van het creëren van een open en veilige leeromgeving, het stimuleren van kritisch denken en het introduceren van informatie-geletterdheid, kun je als docent effectief omgaan met dit probleem en studenten helpen om de waarde van feiten te begrijpen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!