“Wie gaat er presenteren?”
“Welke energizer doen we vandaag?”
“Hoe zorg ik dat iedereen meedoet zonder discussie?”
Elke docent kent dit soort momenten. Beslissingen die snel moeten, maar tóch ruimte vragen voor creativiteit en variatie. Op een drukke lesdag kunnen dit soort keuzes net te veel zijn. Juist dan is het fijn als een tool je helpt—snel, simpel én slim.
En dat is precies wat KlazSpinner doet.
De kracht van het willekeurige
KlazSpinner is een webapp die het idee van het ouderwetse ‘rad van fortuin’ inzet om meer energie, beweging en variatie in de klas te brengen. Het werkt intuïtief: je kiest een categorie—zoals energizer, groepsgrootte of duur—en laat het rad draaien. De tool kiest vervolgens een passende werkvorm of activiteit.
Zo maak je van kiezen een spelletje. En van routine een verrassing.
Meer dan een gimmick
Wat KlasSpinner onderscheidt van andere tools is de combinatie van:
- Gebruiksgemak: geen installatie, direct starten via browser.
- Gerichte filters: energizers zijn te selecteren op o.a. niveau, duur, soort activiteit en groepsgrootte.
- AI-ondersteuning: via de AI Energizer Generator kun je met een paar trefwoorden een geheel nieuwe werkvorm laten verzinnen, afgestemd op jouw klas.
Deze slimme inzet van AI in het onderwijs maakt de tool niet alleen speels, maar ook adaptief. De app denkt mee met de docent.
Waarom dat belangrijk is
We weten uit onderzoek: korte, activerende werkvormen – ook wel energizers genoemd – hebben een bewezen positief effect op leerprestaties, sociale veiligheid en motivatie. Zeker in tijden van digitale afleiding en mentale vermoeidheid zijn deze tussenmomenten goud waard.
Bovendien sluit het aan bij een groeiende behoefte in het onderwijs aan:
- meer autonomie voor leerlingen,
- actieve betrokkenheid bij de les,
- en tools die tijdswinst opleveren voor de docent.
Klaszpinner speelt in op al deze trends.
Handvatten voor gebruik in de klas
Hier zijn drie manieren waarop je KlasSpinner direct kunt inzetten:
1. Start je les met een draai
Begin elke les met een willekeurige energizer. Zo wordt het een ritueel waar leerlingen naar uitkijken en creëer je een frisse start.
2. Laat leerlingen zelf draaien
Geef leerlingen het rad in handen. Dit versterkt eigenaarschap en maakt activeren iets van de hele groep.
3. Gebruik AI voor maatwerk
Heb je een specifieke groep of lesdoel? Laat de AI Generator een aangepaste werkvorm voorstellen. Bijvoorbeeld: “Voor een rustige bovenbouwklas die net uit een toets komt.” De tool komt met iets creatiefs dat bij de sfeer past.
Tools zoals deze zijn de toekomst
Onderwijsinnovatie hoeft niet ingewikkeld te zijn. Soms begint het met iets ogenschijnlijk kleins: een spinner, een rad, een AI-generator. Maar achter dat simpele idee schuilt een filosofie die naadloos past bij leren voor later:
meer autonomie, meer eigenaarschap, meer verbinding.
Probeer het zelf
Ben je benieuwd wat het rad voor jouw klas kiest?
Of wil je ervaren hoe AI je kan helpen om je les net wat speelser en creatiever te maken?
Bezoek dan Klaszpinner en laat het wiel draaien.
Je leerlingen zullen het onthouden—en jij misschien ook.